Czym jest badanie Due Diligence?

Pewnie wiele osób zastanawia się czym jest badanie Due Diligence. Ty też? Koniecznie sprawdź co kryje się za tą tajemniczą angielską nazwą!

Co to jest badanie Due Diligence?

Najprościej mówiąc Due Diligence jest badaniem przedsiębiorstw. Tę czynność zleca głównie inwestor – potencjalny kupiec. Zebrane informacje pokazują, czy warto dokonać zakupu, czy może transakcja okaże się nieopłacalna. To też sposób na potwierdzenie danych dostarczonych przez sprzedającego.

Zespół wykwalifikowanej załogi z różnych specjalności jest niezbędny do przeprowadzenia Due Diligence. Korzysta się z pomocy, między innymi prawników, specjalistów IT, doradców finansowych i podatkowych.

Dzięki tej analizie mamy pełen obraz danego przedsiębiorstwa, i to na każdym możliwym polu.  Poprzez to wiemy, jak funkcjonuje dana firma, w jakiej jest kondycji itd.

Due Diligence w Polsce jest znane pod zupełnie innymi nazwami, między innymi audyt finansowy bądź prawny, ewentualnie badanie kondycji biznesu.

Due Diligence – dowiedz się więcej!

Badanie Due Diligence można przeprowadzić zarówno przed podjęciem rozmów (analiza Ventor Due Diligence), a także w późniejszym terminie, czyli po pierwszych negocjacjach.

Wynik może być pomocny zarówno dla kupującego, jak i dla sprzedającego. Pierwszy uniknie ryzyka, zaś drugi ochroni się przed ewentualną odpowiedzialnością za wady przedmiotu transakcji.

Sprzedający dostarcza niezbędne dokumenty i materiały, a specjaliści dokładnie je sprawdzają na różnych polach. W trakcie fuzji Due Diligence jest niezbędnym elementem! Można zlecić to badanie jeszcze w wielu innych przypadkach, na przykład gdy chodzi o sprzedaż firmy w całości bądź na części, czy w trakcie poszukiwania zewnętrznych inwestorów. Proces Due Diligence odbywa się też, na przykład przed wejściem na giełdę, tudzież przy połączeniu spółek.

Nie da się ukryć, że badanie Due Diligence trwa. Może to być okres kilku tygodni, a nawet kilkunastu miesięcy. Od czego to zależy? Głównie od wielkości przedsiębiorstwa, jak i zakresu działalności.

Ogromne znaczenie ma również rodzaj zastosowanego wariantu Due Diligence. Czynników jest wiele, tak samo jak etapów. Na koniec inwestor otrzymuje szczegółowe podsumowanie wniosków wraz z wyceną.

Rodzaje Due Diligence

Jest kilka typów Due Diligence. Zależą one przede wszystkim od perspektywy przyjętej podczas badania, czyli dotyczą innych sektorów. Dane analizują specjaliści z konkretnej dziedziny.

Due Diligence prawne skupia się na zbadaniu, czy dokumenty firmowe są tworzone w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. Za to wariant finansowy szczegółowo sprawdza sytuację majątkową firmy, w tym także rozliczenia podatkowe i inne papiery związane z finansami.

Istnieje jeszcze typ biznesowy, który bada pozycję marki na rynku, do tego ewentualną konkurencję, jak i cały sektor danej branży. Ostatni rodzaj to Ventor Due Diligence. Czego on dotyczy? Tutaj dokonuje się analizy szans i ryzyka transakcji. W pewnym stopniu pojawiają się informacje, które byłyby zebrane w pozostałych wariantach.

Artykuł powstał dzięki informacjom pozyskanym ze strony https://fordata.pl/badanie-due-diligence-na-czym-dokladnie-polega/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here